2500 km-es európai kerékpártúra I.

2500 km-es európai kerékpártúra

Résztvevők: Farkas Tibor, teológus (26) és Csikai Attila, teológus (23) és rengeteg kerékpáros, akikkel találkoztunk az utakon.

Országok: Magyarország-Ausztria-Németország-Svájc-Lichtenstein

Időpont: 2012. július 29. (vasárnap) – 2012. augusztus 18. (szombat) – 21 nap

Tekerési napok száma: 20

Pihenő nap: 1

Megtett kilométerek: 2400-2500 között. Nem tudom pontosan, mert visszafele Bécs előtt, kb 30-40 km-rel a kilométerórám megadta magát. Akkor olyan 2430-2440 körül lehetett. Plusz Bécsben is tekeregtem egy keveset, majd hazaérve Pesten is, szóval valószínű elértem a 2500-at.

Átlag: Így számolva 125km-es napi átlagot tettünk meg.

Útvonal:

Rövid megjegyzés: Az elsődleges tervünk a Duna forrásának elérése volt Donaueschingenbe. Ezt alapvetően az EuroVelo 6-os kerékpárúton, a Donauradweg-en terveztük és értük is el. Erre a kerékpárútra valahol Bécs előtt tértünk rá. Visszafele egy nagyobb hurkot téve Svájcon, Lichtensteinen, Németországon és Ausztria nyugati részén keresztül, Linznél csatlakoztunk rá újra a Donauradweg, EuroVelo 6-os útra.

A teljesség igénye nélkül – mivel rengeteg városban és kisebb településen megfordultunk – ez volt az útvonalunk:

Mosonmagyaróvár (idáig Budapestről vonattal jöttünk) – Hegyeshalom – Bécs – Klosterneuburg – Tulln an der Donau – Krems – Melk – Linz – Passau – Regensburg – Ingolstadt – Ulm/Neu-Ulm – Ristissen – Sigmaringen – Tuttlingen – Immendingen – Donaueschingen – Schaffhausen – Winterthur – Zürich – tekerés a Zürichsee északi partján – tekerés a Wallensee déli partján – Walenstadt – Vaduz – Arlberg (hegy) – Landeck – Innsbruck – Kufstein – Chiemsee (tó) – Siegsdorf – Salzburg – Burghausen – Ried im Innkreis – Wels – Linz – Enns – Mauthausen – Ybbs an der Donau – Melk – Krems –Tulln – Bécs

Szállások:

Vadkemping; ingyenes sátorozási hely (egy ilyen volt a forrás előtt kicsivel, egy engedélyezett, körbe kerített, mosdóval és büfével ellátott hely kerékpárosoknak sátorozni)

Felkészülés:

Felkészülni lett volna időm, de mégsem nagyon történt meg, de így utólag visszagondolva azt kell mondanom, nem is kellett. Néhány km-t tekertem a túrát megelőző napokban persze, de az kevesebb volt még a napi átlagnál is. Ami egy ilyen túrán biztosíthatja az energiát az az érdeklődés, az utazás lehetősége, a világlátás utáni kíváncsiság, a természet szeretete, a sport szeretete és az új emberekkel való találkozásának a lehetősége. Alapvetően, ha nyitott vagy az újra, hihetetlen energia szabadul fel benned. Igen, az elején kemény volt, fájt mindenem, de ez 2-3 nap múlva elmúlt. Ezekkel nem kell foglalkoznod, csak menj előre és maradj kíváncsi. Át kell esni ezen a holtponton, utána tényleg nincs semmi. Azért a túra alatt érdemes rengeteg vizet inni, vannak kutak is, nagyon jók és finomak. Fontos, hogy a nagy melegben pótoljuk az elvesztett vizet a szervezetünkből. Érdemes kicsit megmosakodni is, arcot, kezet, lábat, hogy felfrissüljél, főleg ha tikkasztó hőség van. Én mezekben tekertem, amit sokszor alátettem a csapnak vagy forrásnak és úgy gyorsan magamra húztam, nagy melegben hamar meg is szárad, biztosan nem fázol meg. Én rengeteg csokit is ettem, ami nekem sok energiát adott. De fontos, hogy egyél rendesen, ha megéheztél ne halogasd, főleg ha meleg van. Pihenj, ha úgy érzed! Első az egészség!

Ötlet:

Az ötlet egy 3. teológus társamtól jött, hogy tekerjünk le a Duna forrásához. Úgy volt, hogy többen megyünk, de végül ez nem jött össze, sőt akik jöttek volna, azok közül senki nem tudott végül eljönni. Én annyira belelkesültem, hogy kerestem egy társat, aki eljönne velem. Így lettünk csak ketten.

Indulás előtt többféle megoldáson gondolkoztunk:

1. Elvisszük vonattal vagy busszal, vagy valahogy a biciklinket Donaueschingenbe és onnan csak hazatekerünk.

2. Magyarországról tekerünk ki, és valahogy hazahozzuk a kerékpárokat (busz, vonat)

3. Mindkét irányt megtesszük.

Ez utóbbi mellett döntöttünk, de azt mondtuk, majd meglátjuk.

Én úgy gondoltam, hogy ha már ott vagyunk a forrásnál, akkor tehetnénk egy egynapos túrát legalább Svájcba, Schaffausenbe. Még ugyanis nem voltam előtte Svájcban. Így is volt körülbelül addig, míg a forrásig nem értünk.

Onnantól kezdve gyakorlatilag spontán jött az útvonal. Azt mondtuk, teszünk egy kört és valahol visszacsatlakozunk majd a Donauradweg-re. Unalmas is lett volna kétszer ugyanott tekerni.

Emlékezetes történetek:

Rögtön első éjjel kipróbálhattam a vadkempingezést. Hát bevallom féltem, mert valahol Bécs előtt egy erdőben vertük fel a sátrat. Én nem tudom mennyit aludtam azon az éjjel, de emlékszem, hogy minden zajra azt hittem, hogy valaki vagy valamilyen állat mászkál a sátrunk körül J.

Rögtön odafele történt egy majdnem „katasztrófa”. A Duna mellett tekertünk valahol Ausztriában. Megálltunk egy forrásnál pihenni, vizet venni magunkhoz. Levettem magamról a kis nyakba akasztós táskámat, amiben mindenem volt (pénz, iratok, fényképező, telefon, töltők, egyszóval minden). A táskát a fejem alá tettem és a sisakkal a fejemen ráfeküdtem egy padra és úgy pihentem. Mikor úgy gondoltuk, hogy most már menni kellene, elindultunk. Egy fél óra múlva egy komphoz értünk, amivel át kellett kelni a Dunán, ami átvisz a Duna másik oldalára. Ami „szerencse” az az, hogy pár eurót fizetni is kellett! Na, akkor jött a szívroham, amikor kerestem volna a táskámat, hogy fizetek a kompért. Nem volt rajtam a táskám, se máshol a biciklin. Megijedtem. Ezután elkezdtem gondolkodni, hol is lehet. Így amilyen gyorsan csak tekerni tudtam visszatekertem a pihenő helyünkre, hátha ott van. Ott is volt. Érintetlenül. Épp egy férfi volt ott, aki nem ellopni akart belőle semmit, hanem megkeresni a gazdáját. Mondtam, hogy én vagyok a gazdája.  A táska kb. 1 órát volt egy forgalmas kerékpárút mellett hagyva gazdátlanul és senki, azaz senki nem vett ki belőle semmit. Ez számomra nagyon meglepő és emlékezetes maradt. De láttam elhagyott kerékpáros kesztyűt az út mellett egy faágra felakasztva is. Hihetetlen volt számomra, hogy a kerékpárosok mennyire összetartanak és segítik egymást. És nem csak arra gondolok, hogy köszöntünk vagy intettünk a szembejövőnek, hanem ezekre a komolyabb dolgokra is odafigyelnek.

Már Passau környékén jártunk és estefele volt, és szállást kerestünk volna. Persze vadkempingezni terveztük, de például én kíváncsi voltam mennyi egy zimmer frei. Ilyen forgalmas kerékpárutak mellett nem nehéz kiadó szobát találni. Be is mentem egy helyre megkérdezni, mennyibe kerül egy szoba (Bár tudtam, hogy sok lesz, vagy úgyse vesszük ki, na de kíváncsi voltam mennyi. Érdeklődni már csak szabad. :)) Az árra már nem emlékszem, de nem is ez a lényeg, hanem megkérdeztem, hogy a kertben mennyiért állíthatnánk fel a sátrunkat. Az idős házaspár azt mondta nagy meglepetésemre, hogy ingyen, azért nem kell fizetnünk, sőt még használhattuk a fürdőszobát is. És tényleg nem akartak elfogadni érte semmit! Ez olyan hihetetlen volt számomra. Milyen kedves emberek vannak!

Összegzés:

Gondolom felesleges leírni mennyire élménydús kerékpártúra volt.

Sok turisztikai magazin, oldal javasolja a Bécs – Passau szakaszt megtenni kerékpárral, mert ez a legszebb része ennek a Duna-menti kerékpárútnak. Én is csak megerősíteni tudom. DE!

Ami nekem nagyon tetszett, ahogy láttam azt, hogy a Duna egyre kisebb és kisebb lesz, ahogy a forráshoz közeledtünk. Sőt egy helyen a Duna el is tűnik a felszínről. Donaueschingenben még csak egy kis patakocska, Budapesten meg már egy óriási folyó. És látni a fejlődést, hogy miként lesz ekkora hatalmas folyó, na, az az élmény! Látni, hogy miként lesz egyre nagyobb és nagyobb, vagy kisebb és kisebb. Attól függ melyik irányba mész :). A fejlődés a csodálatos benne!

És még valami: Sajnos ilyen túrán nem nagyon férnek bele a városnézegetések, de lehet csak mi voltunk lassúak. Lehet, valaki letekeri hamar a napi 100-120 km-t és még van ideje várost nézni is, de nekünk nem nagyon fért bele. Szóval, ha várost akarsz nézni, ne ilyen túrára menj, vagy akkor egy ilyen túrát félévre kell szervezni :). Így sajnálom, de nem tudtunk megnézni olyan városokat, mint Passau, Regensburg vagy Ingolstadt. De mondom a természet és a mozgás talán kárpótol Téged is.