Börzsöny

Gyakran járok a Börzsönybe túrázni, mivel közel van Budapesthez, könnyen elérhető tömegközlekedéssel (legalábbis bizonyos részei) és nem utolsó sorban azért, mert gyönyörű.

Emiatt is gondoltam úgy, hogy kezdjük a 2016-os évet egy Börzsöny-túrával, és ha már Börzsöny akkor menjünk az egyik legszebb részére a Nagy-Mánára!

Börzsöny

A túra útvonala: Diósjenő – piros x – Foltán kereszt – kék csík – Csóványos – piros csík – Nagy-Mána – piros csík – Királyháza – kék kocka – Cigányvár – zöld csík – Diósjenő. Ez egy 25 km-es körtúra kb. 600 m szintkülönbséggel, szép kilátással, sok-sok felfelé baktatással. Az időjárás a kevésbé szíves oldalát mutatta nekünk ezen a napon, így ködben, felhőben és mínusz 10 °C fokban tettük meg az utat, ami ugyan így is nagyon szép volt, viszont meglehetősen elfáradtunk a végére.

A diósjenői vasútállomásról 1,5 km-es út vezet az erdőig, ahol rögtön kezdődik egy kaptató. A zöld csík és a piros x hol együtt mennek, hol külön, de ha a piros x-et követjük megnézhetjük Csehvárat, egy XIII. századi vár romjait. Várromnak igazából nem nevezhető, inkább egy földsánc, de tény, hogy építői jó helyet találtak az építménynek, hiszen tiszta időben szép kilátás nyílik a környező vidékre.

Innen az út változatlanul felfelé halad. A 700 méter magasan fekvő Foltán keresztnél kialakított pihenőhelyen meg lehet állni kicsit, erőt gyűjteni az utolsó hosszabb kaptatóhoz, aminek a végén elérjük a Csóványost, Magyarország második legmagasabb pontját (938 m). A kilátót nagyon szépen felújították, ránézésre és érzésre is sokkal biztonságosabb, mint az eddig ott álló, 60-70’-es évekből megmaradt csőkilátó. Egyébként a Zengő tetején a Mecsekben pontosan ugyanilyen csőkilátó van, úgy tűnik ez egy prototípus volt a múltban. Az új kilátó kivitelezése azért tetszik, mert nem elbontották a régit, hanem azt felhasználva, a szerkezetét megerősítve, köré építettek egy erősebb, biztonságosabb és esztétikusabb kilátót. A magasságából ugyan vesztett egy keveset, de talán azt a 2-3 méter mínuszt kárpótolja a biztonságérzet. A kilátóból szép időben a Tátráig is el lehet látni.

A Csóványoshoz 45 percnyi járásra található a Nagy-Hideg hegyi turistaház, talán ennek is köszönhető, hogy a Csóványoson általában közel annyi kiránduló gyűlik össze, mint a Normafánál. Ez most is így volt, de azért a kilátóba felkapaszkodtunk a 130 db lépcsőjén, még akkor is, ha nemhogy a Tátráig nem láttunk el, de a közeli fákat sem láttuk a ránk telepedő fehér ködtakarótól.

A Csóványostól kb. 1 órányi járásra található a Nagy-Mána, mely tulajdonképpen egy hegygerincen fekvő csúcs, és csodás kilátás nyílik a környező hegyekre és bércekre sok-sok km-es távolságban. A Nagy-Mána 700 m magasan fekszik, így a Csóványostól lefelé visz az út szinte végig. Legalább 2-3 éve jártam ott utoljára, így nagyon vártam, hogy odaérjünk, még akkor is, ha nyilvánvaló volt, hogy a szép kilátásból most semmit nem tudunk élvezni.

Azonban legnagyobb meglepetésemre a Börzsönynek ez a része a 2014. decemberi jégkatasztrófa miatt még mindig le van zárva. Ezért túratervezés előtt érdemes tájékozódni az Ipolyerdő Zrt. honlapján (http://www.ipolyerdo.hu/hirek/erdolatogatas_korlat). A kíváncsiságunk erősebb volt a tiltásnál, így egy kicsit belekukkantottunk a lezárt útszakaszba. Egy ideig nagyon jól lehetett haladni a kijelölt úton, majd ahogy közeledtünk a Nagy-Mánához egyre több olyan szakasz volt, ahol csoportosan kidőlt fák nehezítették a haladást. Amennyire meg tudtuk állapítani többnyire bükkfák estek áldozatul a jégkárnak. Ezek a hatalmas termetű fák általában aránytalanul kicsi gyökérzettel rendelkeznek, így gyökerestül fordultak ki a sziklás talajból.

Börzsöny

Királyháza környékén észleltük a közeledő sötétedést, de szerencsére készültünk fejlámpákkal, így nem estünk kétségbe. Közben szitált a hó, így a felhős és ködös idő ellenére is volt némi természetes fény a talajról visszaverődő hó által. A nyomokból egyértelmű volt, hogy pár nappal ezelőttig hatalmas sár volt az utakon, szóval ebből a szempontból szerencsénk volt a mínusz 10 °C fokos hideggel, mert a talaj megfagyott, nem dagonyáztunk bokáig sárban.

Királyházától már egyenes – kezdetben emelkedő – út vezet vissza Diósjenőre, ahol sajnos lekéstük az utolsó betervezett vonatunkat, így 2 órát a helyi restiben voltunk kénytelenek tölteni. Így sikerült az év első túrája, emlékezetes volt mindannyiunk számára.