Hegymászás szerelmesei az Alföldről a felhők fölé!

Egy Dél-Békés megyei városka, Mezőkovácsháza lakosaira bukkantunk a hegyek között! Gyermekkori ismeretségük szoros barátsággá kovácsolódott az évek során, amit a hegyek és a természet iránti szeretet még erősebbé tett. Ennek a baráti társaságnak két tagja, Czinkota Gábor és Abordán Sándor tűzoltók Mezőkovácsházán, Sarus Zoltán és Sarus Gábor pedig édestestvérek.
– Kezdeti éveinkben környékbeli túrákon vettünk részt, ami jó alapot adott a későbbi több napos, nagyobb horderejű próbálkozásokhoz. Konkrétan a hegyekkel, a hegyvidéki környezettel 2006-ban kerültünk közelebbi kapcsolatba. Kezdetben a közeli Retyezát-hegység csúcsait, majd a Fogarasi-havasok kitett ormait ostromoltuk. Ekkor már havi rendszerességgel jártuk a sziklás vidékeket. A Kárpát-medence remek lehetőségeket kínál egy kezdő, de akár egy haladó hegymászó számára is. Sokan nem is gondolnák, milyen csodálatos hegyek vannak szinte karnyújtásnyira. Szép lassan begyűjtöttük a Kárpátok neves csúcsait.

2009-ben egy merész gondolattal, az Alpok hófödte csúcsai felé kezdtünk kacsingatni. A kitűzött cél nem volt más, mint a Mont Blanc, a maga 4810 méteres magasságával. Kis csapatunkból hárman megmásztuk, ketten kétszer is (Czinkota Gábor, Sarus Zoltán). Mi ketten, 2011-ben – a csapatból először 5000 méter fölé jutva – elértük Kis-Ázsia legmagasabb pontját, az 5671 méter magas Damavand csúcsát, mely a mai Irán területén található. Ezzel új tapasztalatokat szereztünk a magashegyek világában, az eddigieknél jobban éreztük az oxigénhiányos környezet élettani hatásait. Azóta is visszavágyunk abba a szférába.

2012-ben a számoké lett a főszerep, Zolival az Alpokba vettük az irányt, és kevesebb, mint 1 hét alatt megmásztunk 10 db 4000 méter feletti csúcsot. A helyszín nem volt más, mint a Svájc és Olaszország határán elterülő Monte Rosa csoport. Mászásunk során kecsegtető közelségét éreztük Svájc ékének, a Matterhorn-nak. Ez meg is adta a következő évi célt. A Matterhorn-ra egyedül indultam (Czinkota Gábor) a 4 fős csapatunkból. A mászás során egyik társam volt Fedor Mihály, nyíregyházi jó barátunk, aki velünk volt Iránban is, és csatlakozik hozzánk idén is. Az a svájcinál technikásabb olasz oldalon mászva sikerült feljutnom. Eközben Sarus Gábor első négyezresének begyűjtésén munkálkodott. A Breithorn csúcsát mászta sikerrel.

Elérkeztünk az idei évhez, mikor is nem kisebb célt tűztünk magunk elé, minthogy feljussunk Európa legmagasabb pontjára, az Elbrusz 5642 méteres nyugati csúcsára, amely része a Seven Summits sorozatnak. Ha lesz erőnk, a keleti, 5621 méteres csúcsot is be szeretnénk gyűjteni. Öten indulunk útnak augusztus 12-én. A hat naposra tervezett mászást megelőzően akklimatizációs túrát teszünk a szomszédos Cheget csúcsra. Ha minden a terveink szerint alakul, és az időjárási körülmények is kedvezően alakulnak, akkor augusztus 19-én a csúcson fog lobogni a magyar zászló.

Mint minden évben, az idei expedícióra is itthoni edzéssel, futással, bringázással, sziklamászással, különböző fizikai és mentális tréningekkel készülünk. A felkészülés részeként július végén négyen (a Sarus fivérek, Fedor Mihály, Czinkota Gábor) megmásztuk a Grossglockner (3798 méter) Stüdlgrat útját. Ezzel tesztelve a felkészülés alatt teljesített több szász km futás és a több ezer km kerékpározás eredményességét. Mindenhol sikerült a táblákon kiírt szintidőt minimum befeleznünk, ezért úgy gondoljuk, sikeres felkészülésen vagyunk túl.

Jövőbeli célunk tovább járni ezt az utat, fejlődni és újabb magasságokba eljutni. 2015-ös terveink között már a Pamír hétezres csúcsainak meghódítása szerepel.