Kígyóspusztai túra

Nem kisebb feladatra vállalkoztunk, mint bemutatni Békéscsaba és környékének turista útvonalait. A megyeszékhely körül számtalan jelzett és jelzetlen útvonal várja a túrázni vágyókat. Többségük különböző egyesületek kezelésében állnak, azonban akadnak olyanok is, amelyeknek jelenleg nincs gazdája. Ezek az útvonalak el vannak hanyagolva, csaknem megszűntek, jelzéseik alig láthatóak. Akadnak olyan turista útvonalak is, amelyeket átalakítottak, az egykori útvonalból több kisebb útvonalat hoztak létre. Az első ilyen bejárt útvonalunk is hasonló sorsa jutott. Jelzései szinte alig vagy teljesen eltűntek, és a mai turista generáció talán már nem is ismeri. Húzzunk bakancsot és irány a Kígyóspusztai turistaútvonal jelzetlen ösvényén!

A turistaútvonalról először talán egy élménybeszámoló alkalmából hallottam több évvel ezelőtt. Nem sokkal később Békéscsabán, a Jaminai városrészben egy kóbor zöld jelzésre is figyelmesek lettünk kerékpározás közben. Már akkor ott motoszkált a fejünkben, hogy be kéne járni ezt a túra útvonalat, de valamiért mindig el lett napolva, aztán pedig felejtve. Bő egy hónappal ezelőtt kedves barátom hirtelen jött ötletétől vezérelve végül belevágtunk, és még az idő is kegyes volt hozzánk. Bevallom őszintén, bármennyire is szerettem volna, a turistaútvonalról azonban kevés információt sikerült találnom. Használható leírást a túra útvonaláról a Körösök Völgye Turista Egyesület honlapja és a 2000-ben megjelent Békés Megyei Túrák Kalauza szolgáltat. Mi is ezeket a leírásokat használtuk a Google Earth műhold felvételeinek a segítségével.

A turistaút tehát Békéscsaba Jamina nevű városrészében, az Orosházi út és a Povázsai Máté utca kereszteződéséből indul. Aki vasúttal vagy autóbusszal érkezik Békéscsabára, annak a pályaudvaroktól a Penny Market irányába kell elindulnia. Az élelmiszer nagyáruház után jobbra kell fordulni, majd egyenesen a hídon át. A hídról leérve átérünk a Jaminai városrészbe az Orosházi útra. A Povázsai Máté utca bal kéz felől fog nyílni. Az állomásoktól a túra kiindulási pontjáig több mint 1,5 km-t kell megtennünk.

Jamina: az „igazi” csabaiak ma is így hívják ezt a városrészt, amely 1900-tól hivatalosan Erzsébethely nevet kapott a szeretett királyné halála után. Jamina területén 1769-ben kerteket mérettek ki, ezek lettek az ószõlõk, később a jaminai szőlők „minthogy a’ téglavető gödrökön túl esnek. Jamina annyit tesz tótul, mint gödör” -írta Haán Lajos a múlt században. Egyébként pedig héber eredetű női név, jelentése jobb kéz, szerencse.

Povázsai Máté (1845-1923): az első alföldi szlovák nyelvű újság, a Dolňozemskie Listy – Alföldi Lapok szerkesztője, kiadója volt.

Sajnos a Povázsai Máté utca elején nincs már meg a túrát indító zöld jelzés, ennek ellenére bátran kanyarodjunk az utcába be, dél felé, a kertes házak közé. Több utcát keresztezve jutunk ki a lakott területről. Hirtelen egy kisebb rétre érünk, utána pedig nádasokkal szegélyezett hatalmas egykori bányagödrök tűnnek fel. A bányagödrök felé vezető követhető földút egy darabján még észre lehet venni az egykori keskeny nyomtávú vasútvonalat is, amelyen egykor a csillék szállították a nyersanyagot. A szemünk előtt feltűnő bányagödrökből bányászták ki azt a rengeteg agyagot, amelyekből a békéscsabai téglagyár, majd a cserépgyár állította elő termékeit. Kissé kanyargós, de jól követhető földúton érjük el az első tavat bal kéz, majd a következőt jobb kéz felől a nádfal mögött. A két bányató között keskeny földnyelven, vadregényes kis ösvényen vezet át az út. A tavak végében egykori gyárépületre bukkanhatunk, amely igen romos állapotban található. Nem sokkal a romos épület után kiérünk a bányatavak öleléséből és egy „T” elágazáshoz jutunk. Szemben velünk ismét egy bányató, balra a Matróz söröző. Nekünk jobbra kell fordulni a Kereki úton. Ezen az úton találhatjuk az első egészséges zöld jelzést felfestve egy fára. A Kereki úton a kerítésen is felfedezhetünk további jelzéseket, de azok már igen kopottak. A Kereki és a Wagner utca sarkánál délnek kell fordulni. Ügyeljünk a nehézgépkocsi forgalomra, ugyanis a megrakott agyagszállító teherautók jönnek-mennek a működő agyagbányától.

Délre tartunk tehát a Wagner utcán, a törmelékes úton, kertek, tanyák és szántók között. Balra egy hosszabb tó kezdődik. Az út elején betonba öntve megtaláljuk a régi bányavasút kétvágányos keresztező pályájának utolsó nyomát. A balra lévő tanyák után újra keresztezzük a nehézgépek útját. Innen már közvetlenül a tó mellett haladunk. Közben jobb kéz felől, megpillanthatjuk a mai működő agyagbánya sorompóval és drótkerítéssel határolt bejáratát.

A tanyák közül lassan kiérve véget érnek a tavak bal és jobb kéz felől is. Összefüggő szántók közt haladunk tovább, délnek egyenesen. Előttünk, kissé jobbra már jól látható a kígyósi kastély tornya és a mögötte elterülő park erdősávja. Dűlőút ágazik le jobbra, de mi két tanya közt haladunk el, majd elérjük a 120 kV-os távvezetéket. Az előtte lévő épület volt az egykori Kereki iskola, a jellegzetes ovális alakú táblája még sokáig ott díszelgett a homlokzatán. Az egyik villanyoszlopon szintén találhatunk egy viszonylag jó állapotban lévő zöld jelzést.

Kerekegyháza: a régi okmányok szerint valamikor Kerekegyháza nevű falu volt itt is-mint a megyében többfelé-, s nevét kerek formájú kis templomáról kaphatta. 1870-ben Haán Lajos, a neves csabai pap és történetíró szerint: “Valami régi épületnek, templomnak vagy klastromnak fundamentomai még most is meglátszanak egy kerekegyházi tanyán.” Érdekessége e helynek még, hogy 1463-ban Mátyás király édesanyjának, Szilágyi Erzsébetnek adományozta az itteni falut.

Az egykori Árpád-kori faluhely után hamarosan véget ér a nyílegyenes földút. Ismét egy „T” elágazáshoz érkeztünk. Egy akácfa törzsén találhatunk egy ütött-kopott zöld jelzést. A kígyósi kastély tornya és a park hatalmas fái egyértelműen kijelölik a további irányt. Előbb jobbra, majd 50 m után balra kell fordulni. Az irány nem változik a faluig, szintén nyílegyenesen dél-délnyugatnak tart a földút. Innen utunkat akácfasor kíséri balról és jobbról.

Egy érdekes kör alakú erdősávra lehetünk figyelmesek balra. Szánjunk egy kis kitérőt, megéri! Az erdősávhoz kb. egy 200 m hosszú földút vezet. Az erdősáv széléhez érve egy kisebb gáton kell átkelni. Beérve az erdősáv szívébe egy kisebb tisztás található, vadlessel. Nyugodtan másszunk fel rá, hiszen csodálatos panoráma tárul elénk az eddig megtett utunkról. Hogy mi lehetett ez? Akkor magunk sem tudtuk, csak találgattunk. A választ Szabadkígyóson kaptuk meg kérdezősködés után. Víztározó volt valaha, ugyanis rizst termesztettek az elmúlt rendszerben a környező termőföldeken.

Visszatérve eredeti úticélunkhoz, hamarosan egy gyümölcsfa-ültetvény szélét érjük el, ami már egyben a kastélypark szélét is jelenti. Lassan Szabadkígyós szélső házai mellett haladunk el, majd a Vadász vendéglő mellé érve balra kapu vezet be a kastélypark területére. A parkban a jel először jól járt ösvényen kanyarog, majd az első elágazásnál jobbra fordulva érinti a sportpályát, ahonnan remekül rálátni a híres kastély főhomlokzatára. Ha az elágazásban balra tartunk, akkor a kastély mellé érkezünk. Balra térjünk le, ha alaposabban körül szeretnénk nézni a parkban és a kastélyban. A kastély és környéke alkalmat adhat egy hosszabb pihenőre. Tovább indulva az aszfaltútra jutunk ki, amely kivezet minket Szabadkígyós széles főutcájára, ami túránk végállomását is jelöli. Kiérve a főútra jobb kéz felől, rögtön egy buszmegállót találhatunk, vele szemben pedig egy vendéglátó egységet, ahol kipihenhetjük a hosszú sétánkat.

Maga a túraútvonal körülbelül 8 km hosszú és 2-3 óra alatt kényelmesen teljesíthető. Bátran ajánljuk mindenkinek, aki kalandos kedvében, csak úgy elindulna valamerre!

Felhasznált irodalom:

• Boross L., Varga J., Szucharda Gy., Váradi L. (2000): Békés Megyei Túrák Kalauza. Körös Klub Kazinczy Ifjúsági Csoportja, Békéscsaba