Lenyűgöző via ferrata élmény a Kő-hegyen

A via ferrátát egy új extrém sportként definiálhatjuk, tulajdonképpen modern hegymászás korszerű eszközökkel, ami mindenki számára elérhető és Magyarországon is egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Vajon mi a titok? Mindössze annyi, hogy csodálatos természetben, a legváltozatosabb helyszíneken sportolhatunk (erdőkben, folyómedrekben, szurdokokban, hegyeken, gleccsereken, stb…), amikhez még a következők is társulnak: közösségi élmény, határfeszegetés, kaland és óriási szabadság. A következőkben részletesebben is bemutatom a sportágat, a szükséges felszerelést, a nehézségi fokozatokat, valamint egy élménybeszámoló keretében a tatabányai via ferrátákat, ugyanis volt szerencsém ott kalandozni a hétvégén.

Mi is pontosan a via ferrata?

Sokak számára a cím elolvasása után jogosan merül fel a kérdés, hogy pontosan mi is az a via ferrata. Egy olasz eredetű kifejezésről beszélünk, amely szó szerinti fordításban, via ferrata = vas út, magyarul vasalt útnak hívjuk, németül: klettersteig (mászóösvény). A vasalt utak egyik legfontosabb eleme a biztonsági sodrony, amely végig kijelöli számunkra a haladást a hegyoldal mentén és a mászás során ehhez a sodronyhoz kapcsoljuk speciális védő felszerelésünket. A nehéz, kitett, veszélyes helyeken további mesterséges fém korlátok, lépcsők, kapaszkodók, hidak segítenek minket az előrejutásban.
via ferrata

Szükséges felszerelés

A szükséges védő felszerelés a következő elemekből áll:

– hegymászó beülő – fiataloknak, gyerekeknek ajánlott mellé a mellkas heveder is

– hegymászó sisak, UIAA (Alpinista Szövetségek Nemzetközi Uniója) által jóváhagyott

– via ferrata – klettersteig set, UIAA szabvány – A via ferrata kantár három fő részből épül fel: egy energia elnyelő rendszerből, egy Y alakú hevederzetből és az Y két végén levő karabinerekből. Használat közben az Y két karabinerét akasztjuk a drótra – lehetőleg úgy, hogy a karabinerek nyelvei ellenkező irányba nézzenek.

– via ferrata kesztyű, strapabíró bőr, ujjatlan kesztyű ajánlott – ez kerékpáros kesztyűvel is helyettesíthető
via-ferrata-szett

Amennyiben komolyabban szeretnénk foglalkozni a sportággal, érdemes beszerezni egy az UIAA által jóváhagyott via ferrata szettet, hegymászó sisakot és via ferrata beülőt. Ha csak kipróbálni szeretnénk, vagy most ismerkedünk ezzel a szabadidő sporttal, akkor a legegyszerűbb, ha béreljük a felszerelést. Ezt a Magyarországon jelenleg megépített két via ferrata park (Csesznek, Tatabánya) esetében megtehetjük a Magyar Kaland-Sport Egyesület készletéből, mindössze 2.000 Ft/fő/nap áron. A mi felszereléseinket is ők biztosították, amiket ezúton is köszönünk. http://kaland.sport.hu/hu/felszereles-berles/via-ferrata-klettersteig-felszereles-berles

Továbbá a Magyar Kaland-Sport Egyesület szervezett túrákat is biztosít, amelyek időpontjait és részleteit itt olvashatjátok: http://kaland.sport.hu/hu/esemenynaptar/esemenynaptar-2015

Nehézségi fokozatok

A fokozatok megmutatják milyen erőnlétre és állóképességre van szükségünk a via ferrata – klettersteig út teljesítéséhez, normál körülmények (nappal, száraz időjárás esetén, stb.) mellett. A különbségek általában a teljes túra időtartamára szükséges erőnléti és állóképességi jellemzőkben mérvadóak, az ABC betűivel megnevezett (A – E) jelölés a leggyakoribb. A túra kiválasztásánál körültekintően járjunk el, s az említett adatokon kívül vegyük figyelembe a beszállásig tartó időt, a teljes menetidőt valamint a megtett magasságot.

A: könnyű – Gyakorlott, lépésbiztonsággal és szédülésmentességgel rendelkező túrázók (a létrás szakaszok kivételével) teljesíthetik önbiztosítás nélkül.

B: közepesen nehéz – Teljesítésük az átlagosnál jobb erőnlétet követel, érdemes az út hosszáról tájékozódni, egy-két “B”-s klettersteignél – via ferrátánál már szükség lehet komolyabb állóképességre.

C: nehéz – Jó fizikai állapotot kíván, a teljesítéshez szükség lehet átlagon felüli erőnlétre, állóképességre, többször a karunkkal kell felhúzni magunkat, megtartani testsúlyunkat.

D: nagyon nehéz – Mint a C esetében, jó fizikai állapot kíván, erős kar és tenyér szükséges a teljesítéshez, gyakran kell felhúzni az egész testsúlyunkat a függőleges, visszahajló szakaszokon.

E: extrém nehéz – Erős kéz (ujjak), kar, láb, magas szintű állóképesség, ügyesség kell hozzá. Nagyon stresszes és rendkívüli erőnlétet követel. Normál túra cipő már nem felel meg az elvárásoknak, mert a fal nem tartalmaz kiálló köveket vagy mesterséges lépéseket, így itt sziklamászó cipő ajánlott.
tatabanyai_via_ferrata_tura_palyak

Tatabányai kaland

Az első magyarországi via ferrata pályarendszert 2013-ban adták át Cseszneken, a Cseszneki Vár-hegy nyugati oldalán, melyet a Kőmosó-szurdokból lehet megközelíteni. A másodikat pedig 2015. május 1-jén Tatabányán, a Gerecse szélén a Kő-hegyen, ezt teszteltük le mi is.  Itt összesen 3 pálya található, kettő D nehézségű (Hét Vezér út, Turul út) és egy E nehézségű (Kata út). Mi a D nehézségű Hét Vezér utat választottuk, mert a 3 közül ez a leghosszabb a maga 300 méterével és ennek van a legnagyobb szintkülönbsége, a túra során összesen 80 métert kell megtenni felfelé.

Már rögtön a kezdésnél komoly kihívással kell szembenéznünk ugyanis egy meredek, kb. 10-12 méter magas függőleges sziklafallal nézünk farkasszemet, ahol a fal alig tartalmaz kiálló köveket, mélyedéseket, ahová könnyen léphetnénk. Picit várakoznunk kell, mert a gyönyörű napsütéses idő miatt sokan gondolták úgy, hogy másznak egy jót. Kb. 10 ember van előttünk a beszállásnál és még további 20-30, aki már a pályán tartózkodik. Miközben várunk, hogy sorra kerüljünk, újabb csapat érkezik, akiknek a túravezető alaposan magyarázza, hogy mire figyeljenek oda, hogy vegyék fel a felszerelést, miként csatoljanak át.

Sorra kerültem, nagy levegő és indulás, nincs mese, itt frissen, tele energiával, majdhogynem lendületből kell felmenni. Több résznél karból kell felhúzni a teljes testsúlyomat, lábbal kitámasztani nem mindig tudok rendesen, de haladok. Az utolsó két húzásnál már megremeg a felkarom, de sikeresen teljesítem a pálya legelső nehéz szakaszát. Innen hosszabb szakaszon vízszintes oldalazás következik a hegyoldalon, több helyen fém kapaszkodókkal könnyítve. Olykor-olykor lihegve, megállunk egy kis időre a letöréseknél, hogy bevárjuk egymást. A fiúk zihálva és széles mosollyal az arcukon mondják nekem: „Huhh…ez tetszik, azért kell hozzá erő, én könnyebbnek gondoltam, de nem baj, így már kihívás is van benne.” „Ez egy szuper jó kaland.”
via_ferrata_carpe_diem

A Hét Vezér úton 2 híd is található, amelyek újfajta élményt jelentenek. Itt a szakadékok fölött 2 biztonsági sodrony van kifeszítve, amelyek közül a fentihez rögzítjük a karabinereket és ebbe kapaszkodunk, az alsón pedig lépkedünk és így végigsétálunk a hídon. Szédületes érzés, amikor lépdelsz és egyensúlyozol a kifeszített dróton, mint egy kötéltáncos, miközben a mozgástól és a ránehezedő súlytól folyamatosan mozog és beremeg alattad a kötél.

A hídon végigérve már látjuk is a Kő-hegy tetején 303 méter magasan az óriási, impozáns Turul-emlékművet.
turul_tatabanya-2
A szárnyait kitáró, nyitott csőrű, bronzból készült turul-madár az Európa legnagyobb madárszobra címet is kiérdemelte 15 méteres szárnyfesztávolságával. Az emlékmű a Hét Vezér via ferrata pálya kiszállási pontjától mindössze néhány percnyi gyaloglásra található, ahová mindenképpen érdemes elsétálni, mint ahogyan gyalogtúrával a Szelim-barlang is könnyen megközelíthető és lenyűgöző látnivaló mindenki számára.
via ferrata

Összességében kényelmesen elfáradtunk a pályán és gyönyörködtünk a természetben, kirándultunk és eltöltöttünk egy csodás októberi napsütéses délutánt a Gerecse oldalában. Ajánlom mindenkinek, hogy próbálja ki magát ebben a szenzációs sportágban, aki pedig már ráérzett az ízére, úgysem tudja abbahagyni.

További információk a sportágról itt: http://www.kaland.sport.hu/index.php/hu/kalandjaink/szakagak/via-ferrata-klettersteig

A tatabányai via ferrátáról itt: http://www.viaferrata-tatabanya.hu/