Ultrabalaton két keréken

Csupán egy kör, de az a Balaton körül 🙂 221 km. 8 frissítőpont. 1844 méter szintemelkedés. 2 elszánt bringás a 400 fős mezőnyben. A végeredmény: 14 óra 55 perc 22 másodperc. Új egyéni rekord. Mindezt a 9. Ultrabalatonon.

Az Ultrabalatonra, amit sokan méltó módon Közép-Európa leghosszabb futóversenyeként ismernek, kerékpárral is lehet nevezni és ezt évről-évre egyre többen meg is teszik, ahogyan mi is ott voltunk egy barátnőmmel az idei rajtnál. A cél 32 órán belül megkerülni szívünk legkedvesebb tavát, az azonban rajtunk áll, hogy magasabb teljesítményre kapcsolva, a komfortzónánkból kilépve egyéni célkitűzéseket állítva vágunk-e neki a távnak, vagy inkább kényelmesen tekerve a táj festői szépségében gyönyörködve kerékpározunk. Elárulom, 221 km mindenhogy sok, mi azonban nem kíméltük magunkat és kitűztünk egy 15 órán belüli célidőt.

Délelőtt fél 11-kor Balatonaligától indult a mezőny és Aszófőig az első 50 kilométer hipp-hopp elsuhant mellettünk, a Balaton keleti csücskében csak úgy repültek a távolságjelző táblák. A következő etap viszont már korántsem jött ennyire könnyen, Pécsely és Balatongyörök között közel 60 km hosszú szakaszon keresztül tapasztalhattuk meg a Balaton-felvidéki emelkedők több százméternyi játékát a szintkülönbséggel. Erre bizony készülni kell! A táj eszméletlenül gyönyörű és óriási élmény 95 km tekerés után rekkenő hőségben és tűző napsütésben Badacsonyörsnél a fogadat összeszorítva 10% feletti emelkedőket a nyeregből kiállva kitekerni a szőlőtőkék között, miközben azt látod, hogy körülötted méterek óta már mindenki tolja a biciklijét, de azt is be kell látni, hogy ez megfelelő felkészülés nélkül kivitelezhetetlen. Mi számítottunk erre, ezért a verseny előtti kondíciónkat a Bükkben szereztük meg, hogy ne érhessenek ilyen jellegű meglepetések.

ultrabalaton

A nyugati medencéhez érve megkönnyebbülten állapítottuk meg, hogy a legnehezebb emelkedőket már teljesítettük, innen gyakorlatilag végig sík terep következik. 130 km magasságában, közel 8 órányi tekerés után Keszthelynél megálltunk a strandon energiát pótolni, mert közvetlenül előtte 5 percen belül kétszer is sikerült eltévesztenem egy-egy kanyart a fáradtságtól. A szervezetemnek magas kalória és energiatartalmú ételre és cukorra volt szüksége, ezért egy adag hamburger, sült krumpli és cukros üdítőital elfogyasztása után új lendületet kapva folytattuk tovább az utat.

150 km-rel és 10 órányi kerékpározással a hátunk mögött Fonyód magasságában besötétedett. Ekkor már nem volt kellemes ülni a nyeregben, előredőlni és tartani a kormányt, megjelentek az ekkor szokásos comb, térd és nyakfájdalmak, de még 70 km választott el minket a céltól és tudtuk, hogy meglehet az álomidőnk, ezért mentálisan bekeményítettünk. Erősen kellett koncentrálni, mert a déli parton sajnos sok helyen a fák gyökerei feltörték a kerékpárutat és nincs rendes közvilágítás, a kerékpárlámpáink pedig csak néhány métert világítottak be az előttünk lévő útszakaszból, emiatt sokkal balesetveszélyesebb volt megfelelő tempóban haladni.

Eljutottunk 190 km-ig és az utolsó kerékpáros frissítőpontig. Közeledett az éjfél és lehűlt a levegő, az induláskor felvett rövid sortot és topot ekkor már hosszú nadrágra és hosszú ujjú technikai felsőre cseréltük. Minden létező energiát próbáltunk összegyűjteni és mozgósítani. Én például trappista sajt kockák folyamatos betömködésével a számba, mert ezen a ponton azt éreztem, most ez segíthet. Ekkor már túlvoltunk több liter izotóniás italon, rengeteg müzli szeleten, szőlőcukorkán, banánon és már az energiazseléink is bevetésre kerültek, szóval maradt a trappista sajt és egy nagy véghajrá.

A saját magunk által felállított időlimit, annak a nagyszerű gondolata, hogy ez még mindig elérhető közelségben van, a fáradtság és az ezzel járó sportolás közbeni módosult tudatállapot együttesen a legjobb formánkat hozta ki belőlünk. Az utolsó 30 km-en olyan tempót sikerült diktálnunk, amiről még teljesen kipihent állapotban sem gondoltuk, hogy hosszú távon képesek vagyunk rá. Itt azonban képesek voltunk! Még most visszagondolva is csodálkozom rajta, de végső soron ezért szép a sport, mert gyakran olyan hihetetlen teljesítményre ösztönöz, amin később te is meglepődsz.

ultrabalaton

Célba értünk! 14 óra 55 perc 22 másodperc alatt 221 km-t megtéve, kerékpárral megkerültük a Balatont, ezzel egy bakancslistás tételt kipipálva a listánkon. A beérkezés pillanatai leírhatatlanok. Óriási öröm. Eufória. Kiteljesedés. Egy újabb cél elérése.

És miről is szólt az egész? A versenyzésről, a saját határaink megismeréséről és tágításáról, közösségi élményről, buliról, a Balaton környékének felfedezéséről másként. Utána két napig minden porcikám sajgott, de tudom, hogy megérte. Gazdagabb lettem 15 órányi sportélménnyel, ami végig fogja kísérni a hátralévő életem.